UAV

UAV

UNMANNED AERIAL VEHICLE (UAV)



Hai semua….sebenarnya di dalam blog ini, kami ingin berkongsi ilmu tentang Pesawat Udara Tanpa Pemandu bahasa Inggeris: Unmanned Aerial Vehicle (UAV) . Ini juga adalah salah satu ilmu yang berkaitan dengan fotogrametri .



APAKAH UAV ???


Unmanned Aerial Vehicle (UAV)) merupakan sejenis pesawat udara yang tidak memerlukan juruterbang untuk mengendalikannya. UAV memiliki dua kelainan: iaitu sama ada yang dikendalikan secara kawalan jauh, atau boleh diterbangkan secara bebas berdasarkan rancangan penerbangan yang sejak awal-awal lagi telah diprogramkan dengan menggunakan sistem automasi dinamik yang sukar. Pada masa sekarang, kebanyakan UAV boleh melaksanakan misi-misi pengawasan dan juga serangan. UAV juga kini semakin banyak digunakan untuk kegunaan awam, seperti memadamkan kebakaran.  UAV fotogrametri boleh difahami sebagai alat pengukuran fotogrametri baru. Fotogrametri UAV membuka pelbagai aplikasi baru dalam pelbagai domain dekat, menggabungkan foto udara dan daratan, tetapi juga memperkenalkan alternatif kos rendah.



Terdapat Komponen Asas yang ada di UAV. (Rajah di atas)


1. Badan UAV (UAV body) - Badan yang sederhana dan ringan yang memenuhi ciri-ciri aerodinamik dan graviti yang lebih rendah.
2. UAV bar - Wings atau bar yang mengandungi kipas untuk membuat apungan pesawat.
3. Pengawal Penerbangan (flight controller) - Sebuah sensor kawalan untuk pengawal di tanah semasa kenderaan sedang terbang.
4. Cinematic Gimball (Kamera) - Sebuah kamera teknikal atau profesional untuk mengendalikan pesawat atau merakam setiap masa sebagai bukti-bukti yang penting 

SUMBER: 

http://www.theuav.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Unmanned_aerial_vehicle



TERIMA KASIH SINGGAH! KALAU SUKA LIKE O COMMENT :)

No comments:

Post a Comment