UAV

UAV

PROS & CONS UAV

Kelemahan UAV

 UAV, terutama UAV kos rendah, mengehadkan muatan sensor berat dan dimensi, jadi format kecil atau sederhana kamera amatur yang dipilih. 

 sensor kos rendah biasanya kurang stabil daripada sensor tinggi, yang menghasilkan imej yang berkualiti rendah.

 UAV kos rendah biasanya dilengkapi dengan enjin yang kurang berkuasa, ketinggian yang mampu diterbangkan terhad.

 Pakej perisian komersial yang ada digunakan untuk pemprosesan data fotogrametri jarang ditubuhkan untuk menyokong imej UAV. 

 UAV kos rendah yang tidak dilengkapi dengan peralatan komunikasi trafik udara dan sistem mengelakkan  perlanggaran, seperti pesawat yang dipandu manusia. 

 kurangnya komunikasi dengan pihak berkuasa lalu lintas udara, UAV adalah terhad kepada penerbangan dalam line-of-sight dan beroperasi dengan pilot back-up. 

 memerlukan  seorang juruterbang terlatih untuk memudahkan dalam penyelesaian masalah. Juruterbang mestilah dapat berinteraksi dengan sistem pada bila-bila masa.


Kelebihan UAV

 UAV boleh digunakan dalam situasi berisiko tinggi tanpa membahayakan nyawa manusia dan kawasan-kawasan yang tidak boleh diakses, sesuai pada ketinggian yang rendah dan pada profil penerbangan dekat dengan benda-benda di mana sistem yang dipandu manusia tidak boleh terbang.

 UAV itu adalah kadang-kadang satu-satunya alternatif yang praktikal di kawasan yang sukar diakses dan bahaya untuk pemandu pesawat atau bahkan tidak ada kebenaran penerbangan diberi.

 Selain itu, dalam keadaan cuaca yang mendung dan gerimis, pemerolehan data dengan UAV masih boleh dijalankan.

 mereka tidak dibebani dengan had fisiologi dan pengeluaran ekonomi juruterbang.

 kemampuan untuk pemerolehan data yang cepat, sementara menghantar imej, video dan orientasi data dalam masa nyata untuk stesen kawalan tanah.


 UAV yang lebih murah dan mempunyai kos operasi yang lebih rendah daripada pesawat yang dipandu manusia namun bergantung pada aplikasi. 

SUMBER: 
https://sites.psu.edu/duk20eport/as-student/course-project/
http://www.philforhumanity.com/Drones.html



TERIMA KASIH SINGGAH! KALAU SUKA LIKE O COMMENT :)

No comments:

Post a Comment